Dnia 05.12.2014r. (piątek) w naszym Gimnazjum odbyła się już IV z kolei Konferencja: „Technologie mobilne w szkole – edukacja z iPadem”. Jej celem było zaprezentowanie nauczycielom, dyrektorom i przedstawicielom szkół zastosowania sprzętów elektronicznych w nauczaniu. Pokazanie tego z jak najbardziej obiektywnej strony, ujawniając zalety, jak i wady, co przypadło do gustu wielu osobom.
Od początku tygodnia nauczyciele prowadzący, jak i e-klasy w roztargnieniu przygotowywali się zarówno do lekcji pokazowych, wystroju szkoły i tworzenia detalów, aby umilić gościom pobyt w naszej szkole. Jeszcze w piątek rano w pośpiechu przygotowywano i udoskonalano organizację, aby wszystko wyszło perfekcyjnie i było dopięte na ostatni guzik.
Już od rana powoli zaczęli zjeżdżać się goście, w kolejce do recepcji ciągle stały tłumy nowo przybyłych uczestników, aby potwierdzić soją obecność. Świetnym pomysłem okazały się dodatkowe iPady, które wypożyczały osoby biorące udział w konferencji, nie posiadające własnego sprzętu. Dzięki temu każdy miał okazję „zmierzyć się” sam na sam z aplikacjami i nowymi wyzwaniami.
Konferencja rozpoczęła się od wstępu na małej hali, przemówieniami panów: Dyrektora Andrzeja Wałęsy oraz Wicedyrektora Dariusza Stacheckiego, w ten sposób dokonało się otwarcie imprezy.
Część warsztatowa rozpoczęła się o godzinie 13 i trwała przez 3 sesje. Była bardzo duża różnorodność zajęć, więc każdy mógł wybrać przedmiot, bądź temat, który go interesował.
Myślę, że warto przypomnieć sobie te wyjątkowe chwile spędzone podczas warsztatów matematycznych prowadzonych przez nasze koleżanki. Dla osób, które nie miały okazji uczestniczyć w tym spotkaniu może wydawać się dziwny taki sposób przeprowadzenia zajęć, ale dla chcącego nic trudnego. Pani Marzena Lemańska jest naszą nauczycielką matematyki już trzeci rok i to właśnie na jej lekcjach mieliśmy okazję sprawdzić się w roli wykładowcy. To ona dała nam szansę poznania matematyki od tej drugiej strony i podzielenia się naszą wiedzą z rówieśnikami. Każdy z uczniów naszej klasy raz w semestrze ma okazję przeprowadzić lekcję matematyki z wykorzystaniem iPada według własnego pomysłu. Na konferencji w dniu 5 grudnia przedstawiliśmy Państwu lekcję przygotowaną przez Michalinę Szulc i Magdalenę Śniadecką. Dla osób, których nie było oraz w ramach przypomnienia tych niesamowitych chwil przedstawię Państwu przebieg warsztatu.
Licznych gości zgromadziliśmy dzięki ciekawemu tematowi przewodniemu naszych zajęć, który brzmiał: ‘Detektyw w Milecie’. Lekcja miała charakter detektywistyczny i każdy mógł wykazać się nie tylko matematycznymi zdolnościami, ale też sprytem i logiką działania. Możliwość wcielenia się w Sherlocka Holmesa czy Adriana Monka była niezapomnianym przeżyciem dla wszystkich zgromadzonych. Sprawa z jaką przyszło nam się zmierzyć nie była łatwa, otóż chodziło o samego Talesa.
Po przywitaniu się z gośćmi, już w Mikołajkowej atmosferze, zasiąść można było w otoczeniu naszych koleżanek i kolegów z klasy, którzy z uśmiechem na twarzy chętnie pomagali i wyjaśniali w jaki sposób używać iPada. Również w tym celu Natalia Radwan przedstawiła prezentację mówiącą o aplikacjach, których używamy podczas lekcji matematyki i o ich przeznaczeniu. Następnie, aby wprowadzić gości w temat pokazaliśmy film, utworzony w programie iMovie. Dowiedzieli się z niego Państwo, że podczas corocznego, prestiżowego rozdania nagród dla najlepszych matematyków, nominowany do nagrody głównej Tales zniknął nagle w tajemniczych okolicznościach. Michalina i Magda, które miały okazję uczestniczyć w owej uroczystości wyruszyły na poszukiwania zaginionego. Udało im się trafić na ważny trop – znalazły pendriva należącego do matematyka. W tym momencie pokazaliśmy zgromadzonym materiały, które zamieszczone były na tym właśnie pendrivie. Była to prezentacja samego Talesa na temat figur podobnych. Oprócz samej prezentacji znajdował się tam kod utworzony na podstawie alfabetu- każda jego litera była przypisana innej liczbie. Na ostatnim slajdzie znajdowało się szokujące twierdzenie głoszące: „Jeżeli ramiona kąta przecięte są prostymi równoległymi, to odpowiednie odcinki wyznaczone przez te proste na jednym ramieniu kąta są proporcjonalne do odpowiednich odcinków wyznaczonych przez te proste na drugim ramieniu kąta.” Po tym odkryciu nikt już nie miał wątpliwości, że to właśnie Talesowi należała się nagroda dla najlepszego matematyka roku. Ale dlaczego nie pojawił się na gali?
Aby poznać zagadkę zniknięcia matematyka, musieliśmy najpierw zagłębić się w wiedzę o figurach podobnych. Do tego posłużyła nam aplikacja kahoot.it, na której Michalina z Magdą przygotowały krótki quiz na ten właśnie temat. Wszystkim uczestnikom poszedł on znakomicie, a dwójka najlepszych z nich otrzymała nagrodę w postaci słodkiego upominku. Po takim przygotowaniu mogliśmy poznać tajemnicę jaką przekazał nam matematyk. Była to wiadomość o treści: „Szukają mnie ludzie, którzy chcieli ukraść moje nowe twierdzenie, nad którym pracuję i przypisać sobie moją ciężką pracę. Musiałem zniknąć, ale możecie mnie odszukać. Po drodze do mojej kryjówki schowałem 5 zadań. Musicie je rozwiązać! Na tym pendrivie znajduje się również kod zgodnie, z którym zakodowałem swoje zadania. Wyniki wszystkich utworzą nazwę mojej kryjówki. Ale nie dacie sobie rady same! Musicie znaleźć dobrych ludzi, którzy wam pomogą. Powodzenia! PS: Pierwsze zadanie znajdziecie przy sądzie.”
Tak więc, Magda i Michalina wyruszyły w pełną przygód podróż. Jak się okazało Tales nie skłamał i pierwsze zadanie znalazły przy sądzie w Milecie. Teraz wiedzieliśmy również, że kod który dostaliśmy od matematyka miał pomóc w jego znalezieniu. Otóż wynik każdego kolejnego zadania odpowiadał pewnej literze. Po rozwiązaniu wszystkich zadań mogliśmy rozszyfrować miejsce pobytu Talesa. Zadanie pierwsze, jak i kod umieszczone zostały w aplikacji Showbie i udostępnione Państwu w taki sposób, że każdy mógł je rozwiązać na swoim iPadzie. Wszyscy uczestnicy znakomicie poradzili sobie i prawidłowy wynik zamienili na literę (konkretnie a). Następne zadania Magda i Michalina znalazły ma rynku głównym w Milecie, przy poczcie oraz w amfiteatrze w sektorze E, w rzędzie 4 na miejscu nr 475. Żeby rozwiązywanie tych zadań uatrakcyjnić umieściły je w quizie, w aplikacji Nearpod. Kolejne litery jakie udało się odszyfrować, naszym gościom, to: „i”, „n”, „ź”, „a”. Ostatnie zadanie zostało przygotowane w programie Skitch. Polegało ono na obliczeniu trasy przedstawionej na mapie. Rozwiązanie jednoznacznie wskazywało na literę „ł”. Takim właśnie sposobem udało nam się ustalić, że Tales przez cały czas przesiadywał w łaźni! Choć emocje sięgały zenitu, to szokujące odkrycie okazało się prawdą.
Dalsza część naszych warsztatu to przede wszystkim pokazanie Państwu możliwości niezwykłego urządzenia jakim jest iPad.
Warsztaty podsumowaliśmy prezentacją, w której szczegółowo omówiony był plan naszego działania. Pokusiliśmy się też o zadanie Państwu ważnego pytania, o ocenę przygotowanych przez nas zajęć – wynik wyszedł zaskakująco pozytywnie, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni.
Konferencja przebiegała w bardzo miłej atmosferze zarówno na warsztatach matematycznych, jak i wszystkich pozostałych. Wzbogaciła nas – uczniów, jak i naszych nauczycieli o nowe doświadczenia. Było nam bardzo miło gościć tylu uczestników.